Sámánizmus és tengrizmus
A kereszténység előtti magyar vallás jelenlegi tudásunk szerint
valószínűleg egy, a sámánizmus és a tengrizmus néven ismert
jelenségekkel kapcsolatba hozható vallás saját elemekkel kiegészült
változata. A „magyar ősvallás” pontos mibenlétével, elemeivel
kapcsolatban azonban a tudományos életen belül, és azon kívül is
rengeteg elmélet és feltételezés létezik, így jelenleg sincs egységes
kánonja a magyar ősvallásnak és a magyar mitológiának. Egyes feltevések
szerint az ősmagyar vallás szerkezetében a kereszténységhez hasonlított,
de tartalmában eltért tőle.
A magyar mitológia képzeteinek egy része nyelvünkben a mai napig
megmaradt (bár többnyire megváltozott jelentéssel, mint a lidérc
esetében), más részük keveredett a magyarokkal kapcsolatba került
vallások, főként a kereszténység elemeivel (így az ördög vagy a
boldogasszony szavak).
A világ szerkezete
A magyar mitológia világfelépítésében a
samanisztikus háromszintű modellt követi, mely szerint egy úgynevezett
középső világ
az általunk ismert fizikai valóság, ebben a világban él az ember és
rajta kívül a földön élő természetfeletti lények. Ezen a világon kívül
létezik még egy
felső világ vagy jó szellemek világa, illetve egy
alsó világ vagy
rossz szellemek világa. Más archaikus világfelépítésekhez hasonlóan a
magyar mitológiában is egy mitológiai vagy szent közép az, amihez a
világszerkezet viszonyul. Ezt általában a
világfa, égig
érő fa, vagy más néven tetejetlen fa szimbóluma jeleníti meg. A
háromszintű világban a mindennapi ember a középső világban él, azonban
szükség van arra, hogy a fizikai világon túl létezőkkel, a nálunk
hatalmasabb lényekkel, a szentséggel megmaradhasson a kapcsolat.
A kapcsolattartó
A világ szintjei között az erre (isteni tulajdonságai, testi
elváltozásai, képességei alapján és a szentség vagy származás által)
kijelölt személy, a
sámán vagy táltos biztosítja a kapcsolatot. Természetfeletti
ismertetőjegyei
általában már születésekor megnyilvánulnak: például „több csonttal”
születik (fogakkal vagy tíznél több ujjal). De a táltos születhet
csillaggal a vállában, valamint aranyfoga és aranyhaja is lehetett
(lásd. Gömöri népmesék).
A sámánnak és a táltosnak tulajdonított képességek:
-
A jövendölés képessége.
-
Az időjárás szabályozása, jégesőt vagy vihart okozni vagy eloszlatni azt.
-
A táltosok viaskodhattak kerekek, vörös és kék lángok, szürke és pej
csődörök, füstös és szőke bikák képében, melynek célja az időjárás jóra
vagy rosszra fordítása volt. Némely esetekben a világ uralásáért is
harcba szállnak a Fél-világok bajnokai (lásd Szőlő-Szült-Kálmány és
Világ-Griffmadár-Vitéz harca).
A felső világ lényei
-
Isten
A magyar mitológia központi, teremtő istensége az Isten, Öregisten,
Atyaisten, Jóisten, vagy Aranyatyácska. Nevei a neki tulajdonított
jellemzőket mutatják. Eredeti formájában nem azonos a kereszténység
istenfogalmával.
-
Boldogasszony
A Boldogasszony és a Nagyboldogasszony összetett alakja a magyar
mitológiának, eredete, szerepe és értelmezése azonban a mai napig
vitákat szül. Ehhez többek között az is hozzájárul, hogy a huszadik
századra a Boldogasszony alakja teljesen egybemosódott Szűz Mária
alakjával. Egyes értelmezésekben a Boldogasszony a kereszténység előtt
jóval korábban létező mitológiai alak. Neve Babba, akit a keresztény
hittérítők a hasonlóságot felismerve egyszerűen lecseréltek Szűz
Máriára, hogy az új hitet a régire építve könnyebb dolguk legyen
elterjeszteni a kereszténységet a pogány magyarok között. Feltételeznek
anya-lánya viszonyt is a Nagyboldogasszony és a Boldogasszony között.
Olyan elmélet is létezik, mely szerint a Boldogasszony a buddhista
bódhiszattvákhoz kapcsolódik.
-
Szélanya
A világfa ágai között lakozó öregasszony, aki a szeleket engedi ki barlangjából.
-
A tündér
A tündérek csodálatosan szép nőnemű lények, nevük valószínűleg a
tündököl, elcsábít szavakból ered. Élhetnek túlvilági helyeken, többek
között víz alatti palotákban. Egyes gyűjtések szerint a Csallóközben
régen tündérek laktak.
-
A szépasszony
A szépasszonyok hiedelemköre is a boszorkány cselekedeteivel
rokonított, jóllehet ezeket külön hiedelemlényként tartjuk számon: a
tilalmas helyek tabujának megsértése, a szépasszony táljába való
belelépés már a boszorkányok tetteinek széles skáláját bővíti. A néphit
szerint újszülött csecsemőket rabolt, férfiakat csábított el, az
ördöggel hált. Ellentétben a tündérrel, csak rossz tetteket hajtott
végre.
-
A boszorkány
A tündérek ellentéte a csúf öregasszony képében lefestett boszorkány vagy „vasorrú bába”.
-
A sárkány
A magyar mitológia sárkánya a balkáni sárkányalakokhoz hasonlóan
alapvetően időjárásdémon, többek között a jégesőt is sárkány okozza. Úgy
tartották, hogy olyan kígyókból és halakból lesznek sárkányok, amik 7
éven keresztül mocsárban élnek. A táltos feladatai közé tartozhat a
sárkánnyal való harc, de nem a fizikai világsíkon, hanem szimbolikus,
vagy szellemi síkon. A „sárkányharc-történetekben” a táltos az égbe
emelkedik, hogy a felhők között megküzdjön a sárkánnyal, hogy ezzel
elűzze a rossz időt.
-
A lidérc
A lidérc vagy lúdvérc nevének eredetét nem ismerjük. Alakja rendkívül
összetett, a 20. századi folklór ugyanakkor már csak gonosz-démoni vagy
mulatságos tyúk-alakjában őrzi. A lidérc a
régi magyar néphit szerint az emberre ráül, megnyomja, megszopja (mellbimbóit megduzzasztja), néha vérét szívja.
Az alvilág lényei
-
Ördög
Az Isten ellenpárja az Ördög, aki kezdetben a sötétség, gonoszság
általános szimbóluma volt, később szerepét és tulajdonságait a
keresztény mitológia alakította. Egyes gyűjtésekben az Isten és az Ördög
a teremtéskor együtt alakítja ki a világot. A Rábaközi táltos
hagyományokban az Ördög, mint Őr-dög, tehát őrzőszellem szerepel. Amely
az embereknek segíthet is, óvhatja (ördöngös, ördöge van(mint pozitív
értelmű kifejezés)) is őket, de némelyik akadályozza, bajt hoz annak a
fejére akit követ.
-
Kísértetek
A szellemek és kísértetek jellemzően a kereszténység elfogadása után
nyerték el jelentőségüket, az ősi mondákban a lelkekkel együtt a
feltámadt holtakat jelentették.
A cikk forrása a Wikipédia megfelelő szócikke.
Kapcsolódó hírek:
LÁBNYOMOK
Az angyalok és a zene